Discipline and Experience

Building a listening community in Theory of History and History teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15848/hh.v14i36.1710

Keywords:

Experience, History teaching, Walter Benjamin

Abstract

The consolidation of history as a discipline in the Western tradition was responsible for the development of methods, theories, and protocols aimed to affirm its scientific status. In turn, such configuration of scientific history in the 19th century had other consequences, such as the establishment of mechanisms to control the production of knowledge and the strengthening of an allegedly universal image of humanity as its authorized producer. This work approaches the disciplinary character of history from the concept of experience, based on the works of Walter Benjamin, Judith Butler, and Nelly Richard. To this end, we will analyze the importance of experience reports for the constitution of a listening community, considering their relevance for history classes and non-hegemonic historiographical narratives. Then, we will reflect upon the historicity of the concept of “lugar de fala” and the ethical-political consequences of the different ways of experiencing the past.

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Author Biography

Géssica Guimarães, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Géssica Guimarães é professora Adjunta de Teoria da História e História da Historiografia e do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História na Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutora em História Social da Cultura pela PUC-Rio (2012). Pesquisadora da COMUM-UERJ e do NUBHES-UERJ. Atua nas áreas da Teoria da História, História da Historiografia e Ensino de História. Tem desenvolvido pesquisas sobre a experiência de tempo no Brasil da década de 1950 e sobre a teoria de gênero e o ensino de história, ambas as pesquisas recebem fomento da FAPERJ. É uma das organizadoras do livro Conversas sobre o Brasil: ensaios de crítica histórica e Diante da Crise: Teoria, História da Historiografia e Ensino de História hoje.

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Published

2021-08-31

How to Cite

GUIMARÃES, G. . Discipline and Experience: Building a listening community in Theory of History and History teaching. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 14, n. 36, p. 373–401, 2021. DOI: 10.15848/hh.v14i36.1710. Disponível em: https://revistahh.emnuvens.com.br/revista/article/view/1710. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: História como (In)disciplina