The whip and the laughter

the republican historiography of Joaquim Felício dos Santos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15848/hh.v14i36.1715

Keywords:

Uses of history, Ethic for historians, Ideology

Abstract

This paper examines the rhetorical and communication strategies used by the Brazilian republican tradition to regulate the historical field in the 19th century. Aiming to answer the central question of whether the political ethics is a metahistorical element, this study approaches the concept of republicanism as a government system (Bobbio), an ethics (Catroga), and a political language (Pocock), in the light of the contributions of Joaquim Felício dos Santos, especially his political and satirical articles published in the newspaper O Jequitinhonha (1861-1874). The results indicate some typical characteristics in the republican historiographic tradition, such as: transdisciplinarity, an antimonarchical vocabulary, the effort to translate scientific knowledge into journalistic and satirical settings, a connection with the history of modernity, and the anachronism as an authority argument.

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Author Biography

Amanda da Silva Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Amanda Martins é PhD em história pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, sob a orientação do professor Temístocles Cezar. Fez estágio na Universidade de Ghent (BE), sob supervisão do professor Berber Bevernage. Atua na área de teoria da história, teoria de-colonial, filosofia ambiental, ficção histórica, escrita criativa e literatura multicultural. É idealizadora do podcast Águas Futuras, dedicado à ficção histórica.

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Published

2021-08-31

How to Cite

MARTINS, A. da S. The whip and the laughter: the republican historiography of Joaquim Felício dos Santos. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 14, n. 36, p. 403–433, 2021. DOI: 10.15848/hh.v14i36.1715. Disponível em: https://revistahh.emnuvens.com.br/revista/article/view/1715. Acesso em: 17 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: História como (In)disciplina