Lodovico Dolce and a critic to Giorgio Vasari’s Vite

Authors

  • Rejane Maria Bernal Ventura

DOI:

https://doi.org/10.15848/hh.v0i9.379

Keywords:

Humanist historiography, Renaissance, Criticism

Abstract

This paper considers some aspects that link the Dialogo della pittura intitolato l’Aretino (1557), of the Venetian man of letters Lodovico Dolce, to the work Le Vite de’ più eccellente architetti, pittori et scultori italiani, da Cimabue, insino a’ tempi nostri (1550), of the Florentine historian Giorgio Vasari. It seeks to demonstrate along its lines that Dolce’s work was based on theoretical concepts exposed in the Vite, while reverting them to his own arguments in order to exalt the Venetian Cinquecento painting as cultural heritage, by matching it with the Tosco-Roman art, and stressing the importance of Titian’s painting, which was absent in the first edition of Vasari’s work.

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Author Biography

Rejane Maria Bernal Ventura

Rejane Bernal Ventura é graduada em Educação Artística pela ECA-USP e possui Mestrado e Doutorado em Filosofia, ambos pela FFLCH-USP. Suas áreas de pesquisa são a Estética e a História da Arte, com ênfase para a Literatura Artística dos Séculos XV e XVI. Tem realizado traduções para o português de autores italianos do período. É autora de “Diálogo sobre a Pintura”, de Paolo Pino (Cadernos de Tradução n. 8. São Paulo: Humanitas/FFLCH, 2002) e de “Da Vinci – Sátiras, fábulas, aforismos e profecias” (São Paulo: Hedra, 2008).

 

Published

2012-06-23

How to Cite

VENTURA, R. M. B. Lodovico Dolce and a critic to Giorgio Vasari’s Vite. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 5, n. 9, p. 72–87, 2012. DOI: 10.15848/hh.v0i9.379. Disponível em: https://revistahh.emnuvens.com.br/revista/article/view/379. Acesso em: 17 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier “History and biography: approaches, challenges and theoretical implications in the historiographical field”