A historical role for TV fiction: the miniseries Anos rebeldes and the Brazilian historical culture of the 1980s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15848/hh.v0i20.978

Keywords:

History, Memoirs, History didactics

Abstract

The article debates the use of television drama as part of Brazilian culture, revealing aspects "silenced" social memories and therefore worthy of becoming a source in historical research. The object of the research is a year in Brazilian history (1992) when there was a display of the miniseries occurred Anos rebeldes and pro-impeachment protests of President Fernando Collor de Mello, in which students were references to that work of TV fiction. Our argument is that when watching the work, the public found a narrative of historical culture in which, on the one hand were articulated their experiences from the period of military dictatorship and, on the other, guided his action in the public sphere. The analysis referenced on the arguments of Rüsen as epistemological foundation. Research demanded that, methodologically, other fields notions were employed, as suggested Rüsen to Teaching studies of history. In this sense, we turn to authors who conceive their objects in anthropological bias, recognizing the language as an essential tool of sociocultural interaction processes, although their fields of research were different: Vygotsky, focusing on mind; Bakhtin, language and Williams in the media. The research also suggests a new analytical category: the "collectively shared memories".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Abdala Junior, Universidade Federal De Goiás

Doutor em História pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG/2009), com pesquisa sobre memória social, cultura e história do Brasil na segunda metade do século XX. A pesquisa privilegiou como fonte histórica a mídia, especialmente a teleficção. Graduado em História (2001) e mestre em Educação (2003) também pela UFMG, desenvolveu pesquisa sobre processos de construção de conhecimentos históricos mediados por filmes durante o mestrado. Professor da Faculdade de História da Universidade Federal de Goiás – UFG, leciona na graduação em História e nos Programas de Pós-Graduação em História e em Performances Culturais (ligado à Escola de Música e Artes Cênicas). Seus trabalhos têm por focos principais: as relações entre narrativas audiovisuais e história/História; narrativas audiovisuais e históricas; Didática da História, sobretudo no que diz respeito ao papel desempenhado pelo cinema e televisão na historia, principalmente no Brasil desde a segunda metade do século XX até a atualidade, bem como as práticas de performances culturais que envolvem. Entre os temas mais explorados em suas investigações está o das memórias sociais sobre a ditadura militar brasileira e a cultura histórica relacionada a elas.

Published

2016-07-20

How to Cite

JUNIOR, R. A. A historical role for TV fiction: the miniseries Anos rebeldes and the Brazilian historical culture of the 1980s. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 9, n. 20, 2016. DOI: 10.15848/hh.v0i20.978. Disponível em: https://revistahh.emnuvens.com.br/revista/article/view/978. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê "A história e seus públicos. A circulação do conhecimento histórico: espaços, leitores e linguagens"