Where is teaching in the Theory of History courses taught in Brazil?
Reflections on the teacher training of history´s teachers
DOI:
https://doi.org/10.15848/hh.v14i36.1659Keywords:
Theory of History, History teaching, Teacher trainingAbstract
This article analyzes the themes studied in the courses of Theory of History, taught in History undergraduate courses at Federal Universities in Brazil, to understand whether History teaching is inserted or not among the reflections present in the courses. Therefore, I use the courses’ overviews of 49 curricular components as a methodological option to analyze the place occupied by the teaching of History as a topic of interest in the debate promoted by the Theory of History courses and, in this way, to understand which themes are prioritized and addressed. Research indicates that reflections on Theory of History in undergraduate courses have ignored the debate about teaching in their own area.
Downloads
References
ÁVILA, Arthur Lima de; NICOLAZZI, Fernando; TURIN, Rodrigo (org.). A História (in)disciplina. Vitória: Milfontes, 2019.
ÁVILA, Arthur Lima de. O que significa indisciplinar a História? In: ÁVILA, Arthur Lima de; NICOLAZZI, Fernando; TURIN, Rodrigo (org.). A História (in)disciplina. Vitória: Milfontes, 2019. p. 19-52.
CAIMI, Flávia Eloisa. O que precisa saber um professor de história? Revista História & Ensino, Londrina, v. 21, n. 2, p. 105-124, 2015.
CAVALCANTI, Erinaldo. El lugar del aprendizaje histórico en la formación inicial de profesores de historia en la Amazonía brasileña. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, Caracas, v. 6, n. 12, p. 183-201, 2020.
CAVALCANTI, Erinaldo. Ensino de história, livro didático e formação docente de professores de História no Brasil. Revista Enseñanza de las Ciencias Sociales, Barcelona, n. 18, p. 49-61, 2019.
CAVALCANTI, Erinaldo. A história encastelada e o ensino encurralado: reflexões sobre a formação docente dos professores de história. Educar em Revista, Curitiba, v. 34,
n. 72, p. 249–267, nov./dez. 2018.
CERTEAU, Michel de. A escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baia. As licenciaturas em História e a lei 10.639/03 – percursos de formação para o trato com a diferença? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e192224, p. 1-39, 2018.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Escrita da história e ensino da história: tensões e paradoxos. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; MAGALHÃES, Marcelo de Souza e CONTIJO, Rebeca (org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009. p. 33-55.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. O ensino de História: entre história e memória. Pesquisa Prática Educacional, UFRRJ, 2011. Disponível em: http://www.ufrrj.br/graduacao/prodocencia/publicacoes/pesquisa-pratica-educacional/artigos/artigo1.pdf. Acesso em: 25 jan. 2018.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa; PENNA, Fernando Araujo. Ensino de história: saberes em lugar de fronteira. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, p. 191-211, 2011.
FERREIRA, Marieta de Moraes; FRANCO, Renato. Desafios do ensino de História. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, p. 79–93, 2008.
FREITAS, Itamar. Aprender e ensinar história nos anos finais da escolarização básica. Aracaju: Criação, 2014.
OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. O mundo da informação e os novos espaços para o ensino de história. In: OLIVEIRA, Margarida Dias de; CAINELLI, Marlene Rosa; OLIVEIRA, Almir Felix Batista de (org.). Ensino de História: múltiplos ensinos em múltiplos espaços. Natal: UFRN, 2008. p. 85-93.
OLIVEIRA, Maria da Glória. Historiografia, memória e ensino de História: percursos de uma reflexão. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 6, n. 13, p. 130-143, 2013. Disponível em: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/697.
Acesso em: 10 ago. 2021.
RICCI, Claudia Sapag. Historiador e/ou professor de história: a formação nos cursos de graduação de História. Revista História Hoje, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 107-135, 2015.
RODRIGUES, Mara Cristina de Matos. Ensino de teorias e metodologias nos cursos de graduação em história: sobre silêncio, poder e presença. In: ÁVILA, Arthur Lima de; NICOLAZZI, Fernando; TURIN, Rodrigo (org.). A História (in)disciplina. Vitória: Milfontes, 2019. p. 149-210
RÜSEN, Jörn. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 07-16, 2006.
UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Projeto Político-Pedagógico, História, 2010. Disponível em: http://www.his.unb.br/images/documentos/Novos_Projetos_Politicos_Pedagogicos/Licenciatura_Noturno_em_Histria.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Projeto Político-Pedagógico, História, 2016. Disponível em: https://alunoweb.ufba.br/SiacWWW/ListaDisciplinasEmentaPublico.do?cdCurso=386120&nuPerCursoInicial=20161. Acesso em: 27 dez. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Projeto Político-Pedagógico, História, 2014. Disponível em: http://www.cchla.ufpb.br/dhistoria/images/PPC_Coordenacao_atualizado.pdf. Acesso em: 27 dez. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Projeto Político-Pedagógico, História, 2011. Disponível em: http://www.ufal.edu.br/estudante/graduacao/projetos-pedagogicos/campus-maceio/ppc-historia-bacharelado.pdf/at_download/file. Acesso em: 27 dez. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Projeto Político-Pedagógico, História, 2019. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/108/o/PPC_Licenciatura_VERSAO_FINAL.pdf?1579881183. Acesso em: 20 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Projeto Político-Pedagógico, História, 2009. Disponível em: http://sistemas.ufmt.br/ufmt.ppc/PlanoPedagogico/Download/131. Acesso em: 20 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Projeto Político-Pedagógico, História, 2009. Disponível em: http://www.fafich.ufmg.br/atendimento/historia/Projeto%20Pedagogico%20do%20Curso%20de%20Historia.pdf/view. Acesso em: 20 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Projeto Político-Pedagógico, História, 2013. Disponível em: https://www.ufpe.br/proacad/images/cursos_ufpe/historia_lic_1113.pdf. Acesso em: 27 dez. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA. Projeto Político-Pedagógico, História, 2013. Disponível em: http://www.historia.unir.br/uploads/47474747/arquivos/PPC%20-%20Historia%20-%20Licenciatura.pdf. Acesso em 27 nov. 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE RORAIMA. Projeto Político-Pedagógico, História, 2012. Recuperado de: http://ufrr.br/historia/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=2&Itemid=201. Acesso em 27 nov. 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Projeto Político-Pedagógico, História, 2007. Disponível em: https://graduacaohistoria.paginas.ufsc.br/files/2012/03/ppp.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO. Projeto Político-Pedagógico, História, 2019. Disponível em: https://www.unifesp.br/campus/gua/images/Apoio_Pedagogico/Projetos_Pedagogicos/PPC_Hist%C3%B3ria_Licenciatura_2019.PDF. Acesso em 20 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Projeto Político-Pedagógico, História, 2016. Disponível em: https://www.sigaa.ufs.br/sigaa/public/curso/resumo_curriculo.jsf. Acesso em: 27 dez. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ACRE. Projeto Político-Pedagógico, História, 2013. Documento envido pela professora por correio eletrônico em 27 nov. 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAPÁ. Projeto Político-Pedagógico, História, 2017. Recuperado de: http://www2.unifap.br/historia/files/2013/04/licenciaturahistoria.pdf. Acesso em 15 ago. 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Projeto Político-Pedagógico, História, 2006. Disponível em: http://www.ufam.edu.br/attachments/article/382/curso%20de%20hist%C3%B3ria.pdf. Acesso em 15 ago. 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Projeto Político-Pedagógico, História, 2010. Disponível em: http://www.historia.ufc.br/admin/upload/Proj._Lice.pdf. Acesso em: 27 dez. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Projeto Político-Pedagógico, História, 2009. http://www.historia.ufes.br/sites/historia.ufes.br/files/field/anexo/PPC%202009%20Curriculo%20663%20vers%C3%A3o%20digital%20Prograd.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Projeto Político-Pedagógico, História, 2014. Recuperado de https://sigaa.ufma.br/sigaa/public/curso/ppp_curso.jsf?lc=pt_BR&lc=pt_BR&id=85811. Acesso em: 15 ago. 2018.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Projeto Político-Pedagógico, História, 2015. Disponível em: https://prograd.ufms.br/files/2017/01/Hist%C3%B3ria-CCHS-c%C3%B3d.-52121.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Projeto Político-Pedagógico, História, 2011. Recuperado de: http://www.ufpa.br/historia/projeto%20pedag%C3%B3gico.PDF. Acesso em: 27 dez. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Projeto Político-Pedagógico, História, 2017. Disponível em: http://www.humanas.ufpr.br/portal/historia/files/2018/08/projeto_pedag%C3%B3gico_licenciatura_definitivo.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Projeto Político-Pedagógico, História, 2011. Disponível em: http://leg.ufpi.br/subsiteFiles/cc/arquivos/files/historia_licen_noturno. PDF. Acesso em: 27 dez. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Político-Pedagógico, História, 2018. Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/public/curso/ppp.jsf?lc=pt_BR&id=111635057. Acesso em: 29 set. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Projeto Político-Pedagógico, História, 2018. Disponível em: https://www.ufrgs.br/deptohistoria/wp-content/uploads/2019/08/ppc-licenciatura.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS. Projeto Político-Pedagógico, História, 2011. Disponível em: http://download.uft.edu.br/?d=14edae36-efb0-4382-9da7-d8267c9e5cd9. Acesso em: 25 jul. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Erinaldo Vicente Cavalcanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyrights to the manuscripts submitted. História da Historiografia: International Journal for Theory and History of Historiography is authorized to publish the aforementioned text. Authors are solely responsible for data, concepts and opinions presented in the papers, along with the accuracy of document and bibliographical references.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.